6 Ocak 2013 Pazar

KARAR VERME



 
‘’ En  kötü  karar ,  kararsızlıktır. ‘’ deyimi  çok  anlamlıdır. Kararsız  kalmamak  ve doğru   kararlar  verme, Yöneticiler   için  çok  önemlidir . Doğru ve bazen hızlı karar almak gerekebiliyor. Bunun  için  organizasyon yapısı  ve  diğer  tedbirleri    de almayı unutmamalıyız.

Yönetsel  kararları  3  düzeydedir:
  1. Stratejik Kararlar: İşletmenin bütününü etkileyen, uzun dönem (3-5 yıl) olarak üst  yönetim  tarafından  belirlenen planlardır.
  2. Yönetsel Kararlar: Stratejik kararları desteklerler. Orta kademe  yöneticiler  tarafından belirlenen 1-3 yıl   dönemi   kapsayan   kararlardır.
  3. Eylem (Operasyonel) Kararlar: Alt kademe yöneticilerin yetkisinde olan kısa döneme ilişkin kararlardır.
Karar  verirken genellikle  olumsuzluklar  ön  plana  çıkıyor. Bir  iki  negatif  şey  fark ettiğimiz  zaman  olmaz  diyerek yanlış kararlar verebiliyoruz. Halbuki  bu  olay belki de  ileride  çok  önemli şeyler  getirecek. Bence  olayların  hem  pozitif ( + )  hem de  negatif ( - )  yönlerine  bakıp  ağırlık olarak  ne  taraf  daha  ağır  basıyor  diye  düşünmeliyiz.
6  (+)  > 3 (-)   pozitif   taraf  ağır  basıyor. Direk  olarak  negatif  yönleri düşünmek,  bazı  fırsatları  kaçırtabilir. Ünlü CEO ‘ ların da   çeşitli konferanslarda  söylediği gibi;  verilen  10  karardan  6  tanesi doğru veya olumlu ise  toplam  sonuç  iyidir  diyebiliriz. Özellikle  önemli  kararlarda  biraz  daha  fazla  araştırma  yapmakta  fayda  var. Karar verirken riskleri önemsemeliyiz. Riski  , hedeflenen  bir  sonuca  uzak  olmak  ve  zarara  uğramak  olarak  tanımlayabiliriz. Riskler , zamana   bağlı   olarak  değişen   belirsizliklerdir.Bu   belirsizliklerin  yaratacağı  olumlu  ve   olumsuz  etkileri  tahmin  edebilmek  çok  önemlidir.Olumsuz etkilerin, daha  kabul  edilebilir   düzeylere   indirilmesini   hedeflenmesi ,  faaliyetlerin   planlanması   ve  uygulanması  gerekmektedir.

Riski  fazla  olan  işlerin  , kazancı da  yüksek  olmaktadır.Fakat  riskleri  azaltarak , daha  az  kazanmak  ise  garantiye  yaklaştıracaktır.Ayrıca  riskleri  öngörebilmek  için, ekonomik  ve  siyasi  gelişmeleri  takip  ederek, hazırlık  yapmak  gerekiyor.

  • Satış  riski : Satamama  riskidir.
  • Tedarik  riski :Tedarik  planlanmamış ise  mal  bulamama  riskidir. 
  • Stok  riski : Çalınma , hasarlanma , sigortalama  maliyeti , depolama  maliyeti , demode  olma  , raf  ömrünün  kısalması faktörlerini  içerir.
  • Kur  riski  : Dövizin  artması.
  • Enflasyon  riski : Fiyatların  yükselmesi.
  • Tahsilat  riski :Müşteri  kredi  limitlerinin  belirlenmesi  gerekir.
  • Finans  riski : Riski  yüksek  işlerin  getirisi de  fazla  olur.Getiriden  az  fedakarlık  yapmak ,   riski  büyük  oranda  düşürecektir.
  • Yatırım  yapmama  riski : Pazar  payı  çok   miktarda   kaybedilebilir.
  • Eleman  kaybetme  riski : Değerli   elemanların  firmadan   ayrılması.
  • İş güvenliği ve sağlığı riski : İş kazaları ve personelde sağlık sorunları olabilir.
  • Bakım yapmama riski : Makine veya araçlarda arıza olması nedeniyle maddi ve manevi zararlar söz konusu…
Karar  verirken,  bu  risk  faktörlerine  çok  dikkat  etmek  gerekir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder